Het aanbod van Theek 5

Bibliotheek Theek 5 heeft meerdere projecten in de webshop die voldoen aan de eisen die je wil stellen aan een cultuureducatie­project: reflectief, onderzoekend en creatief.

Een aantal projecten uitgelicht:

De zee kwam door de brievenbus

Selma Noort

Midden in de nacht maakt mama Liesje en haar zus wakker. Het is ijskoud en het stormt. ‘Snel, kleed je aan!’ zegt mama. ‘De zee komt. De dijk is kapot.’ In dit verhaal vertelt Liesje hoe zij als klein meisje de watersnoodramp meemaakte.

Dit boek van Selma Noort is het aangrijpend verhaal over de watersnoodramp. Het is geschikt voor met name groep 6 en 7. Het samenlees­project bevat een boek voor iedere leerling en de lesbrief gaat o.a. in op de ervaringen van de leerlingen door middel van vragenkaarten uit de categorieën interpreteren, verbeelden en beleven. Door de werkvorm theaterlezen toe te passen wordt er geoefend met belevend lezen.

Mondrimaan

In MondriMaan maken de leerlingen kennis met de excentrieke professor Jones. Hij is een groot fan van Mondriaan en gek van ruimtevaart en heeft besloten een tocht naar de maan te gaan maken. In drie lessen vol leesplezier helpen de leerlingen hem zijn reis te gaan maken.

Naast leesbevordering, mediawijsheid en 21ste eeuwse vaardigheden legt het project een nadruk op cultuureducatie en leren de leerlingen één van Nederlands bekendste schilders – Mondriaan - (beter) kennen. Het project is met name geschikt voor groep 6 en 7.

Botje Bij

Elke kleuter kan een robot programmeren! En deze robot heet… Botje Bij! Ze stippelen zelf een route uit en programmeren de robot vervolgens om het parcours te doorlopen. Aan de hand van de route luisteren de leerlingen naar gedichten en verhalen. Komen ze lege plekken tegen in de teksten? Dan vullen ze hier hun eigen woorden en verhalen in.

Een project dat zowel de verbeelding van de leerlingen prikkelt als hun logisch denkvermogen. Vooral geschikt voor de wat oudere kleuters en groep 3 leerlingen.

Ozobot Evo

Rijmen met de Ozobot Evo

Tijdens de workshop ‘Rijmen met Robots’ gaan we aan de slag met kinderpoëzie en robots. In het eerste gedeelte van de les laten we een klein robotje (dat luistert naar de naam Ozobot), woorden kiezen waarmee de kinderen een eigen gedichtje moeten schrijven. In het tweede gedeelte van de les draaien we dit om en krijgen de kinderen een (deel van) een kindergedicht en moeten zij de Ozobot dusdaning programmeren dat hij de rijmwoorden uit het gedicht op de plattegrond van het Woordenwoud weet te vinden. De Ozobot volgt d.m.v. sensoren het spoor met kleurcodes dat de kinderen hebben getekend en kan onderweg allerlei spannende opdrachten uitvoeren.

De kinderen krijgen op een creatieve manier en spelenderwijs de basisbeginselen van het programmeren onder de knie. In overleg is een verhaal/prentenboek te gebruiken in een bepaald thema. Geschikt voor groep 4, 5 en 6.