Voorwoord

Wat zijn wij enthousiast over LIT! Wat begon als aftasten en onderzoeken op welke manier we met elkaar kunnen samenwerken, resulteert in een geweldig drieluik waarvan deel 2 dit prachtige magazine is. Drie intermediairs voor cultuureducatie en de specialist educatie 4-12 jaar van Bibliotheek Theek 5 willen in coronatijd de diepte in rondom leesonderwijs en leesplezier. Een online bijeenkomst en een digitaal magazine zijn volledig coronaproof. Daarnaast kan het magazine gelezen worden wanneer dat past tijdens de drukke werkzaamheden in onderwijsland. Natuurlijk hopen we dat de lokale bijeenkomsten die in mei en juni volgen fysiek kunnen plaatsvinden, maar ook deze kunnen coronaproof georganiseerd worden.

Tijdens de Kick-off heeft Joanneke Prenger ons meegenomen in het Leesoffensief en hebben we samen gezocht naar antwoord op de vraag hoe we leesplezier en leesvaardigheid kunnen verbinden. Daarom was ook Renske van Dillen uitgenodigd. Zij weet als geen ander wat literatuureducatie inhoudt en heeft tijdens de Kick-off laten zien hoe onderwijs in literatuur bijdraagt aan leesvaardigheid en leesplezier.

Hoe belangrijk lezen is hoeven wij jullie niet te vertellen, maar met LIT willen we jullie inspireren en laten zien hoe je vakken met elkaar kunt verbinden. Laat je verder informeren over het leesoffensief, geniet van de mooie voorbeelden uit de praktijk welke worden verwoord door collega’s en laat je inspireren door tips over literatuuronderwijs waarin ook plaats is voor de Kinderboekenweek 2021.

Veel leesplezier!

Daniëlle Deleij – Intermediair Dongen en ABG-gemeenten Liesbeth Blommaert – Theek 5 Specialist Educatie Jeugd 4-12 Marlou Vrijsen – Intermediair Drimmelen Mirte Oostrom – Intermediair Geertruidenberg en Oosterhout

Heb je de Kick-off gemist? Kijk hem hier terug:

Venster op nieuwe werelden

Lang niet elk kind vindt lezen automatisch leuk. Lezen moet je leren. Niet alleen maar de techniek, maar juist ook het dieplezen. De structuur kunnen onderscheiden, de verbanden leren zien, het verhaal en de motieven leren begrijpen. Bovenal leer je door te lezen jezelf, de ander en de wereld om je heen beter kennen. Lezen opent vensters op nieuwe werelden die je kunt ontdekken...

Lezen moet je leren. Ik ben ervan overtuigd dat elk kind plezier in lezen kan ontwikkelen. Je moet alleen de juiste sleutel vinden. Dat vraagt om goed lees- en literatuuronderwijs. Daarom is de intensieve samenwerking tussen scholen, bibliotheken en culturele instellingen zo belangrijk.

Laten we met elkaar blijven werken aan het vinden van de sleutel naar het leesplezier van onze jeugd. Een cruciale stap op weg naar een inclusieve samenleving waarin elk kind gelijke kansen heeft. Paul Adels Directeur Theek 5