“Hallo, met Theek 5”

Belactie 70-plussers

Omdat eenzaamheid onder ouderen in normale omstandigheden al veel voorkomt, vonden wij als Theek 5 dat we in deze coronatijd iets voor deze doelgroep moesten doen. Door de lockdown dreigen veel ouderen in een isolement te raken of dreigen ze hulp te missen die ze hard nodig hebben. Daarom zijn wij begin april met een team van twaalf collega’s begonnen met een belactie naar al onze 70+ leden.

“Hallo, met Theek 5”

Belactie 70-plussers

Omdat eenzaamheid onder ouderen in normale omstandigheden al veel voorkomt, vonden wij als Theek 5 dat we in deze coronatijd iets voor deze doelgroep moesten doen. Door de lockdown dreigen veel ouderen in een isolement te raken of dreigen ze hulp te missen die ze hard nodig hebben. Daarom zijn wij begin april met een team van twaalf collega’s begonnen met een belactie naar al onze 70+ leden.

Als bibliotheek zijn wij geen zorgverleners, maar wel een organisatie waar veel ouderen een beroep op doen, bijvoorbeeld door een krantje te komen lezen en een kopje koffie te drinken. Door de sluiting van de vestigingen is het laagdrempelige contact komen te vervallen, maar ook de mogelijkheid om informatie of (digitale) hulp te krijgen. Juist in een dergelijke tijd willen wij er als bibliotheek zijn voor de inwoners van onze gemeenten. Daarom heeft het belteam 70+ de afgelopen weken ruim achthonderd van onze oudere Theek 5 leden gebeld.

Kleine moeite, groot plezier

En het was een groot succes! Eigenlijk iedereen die gebeld is, reageerde heel enthousiast en vond het zeer attent dat we wat van ons lieten horen. Uiteraard vonden de leden het jammer dat de bieb gesloten was, maar ze waardeerden de moeite die we namen om ze toch goed van dienst te kunnen zijn.

Onze medewerkers maakten gebruik van een belscript. Hierin stond ook per gemeente aangegeven naar welke hulpinstanties mensen konden worden doorverwezen als ze bijvoorbeeld hulp nodig hadden bij het boodschappen doen. Hier hebben we een aantal keer dankbaar gebruik van gemaakt en beseften toen ook dat het toch wel van groot belang was dat we aan het bellen waren gegaan.

Digitale vaardigheden

Wat ook is opgevallen is dat veel van onze oudere leden over goede digitale vaardigheden beschikken. Velen hadden via de digitale nieuwsbrief over de Theek Away gehoord of waren inmiddels aan het lezen geslagen via de Ipad of E-reader. Mooi om te zien dat ze op die manier aan hun informatie komen.

De gesprekken met de leden veranderden voortdurend, dat maakte het voor het belteam erg afwisselend, maar het was natuurlijk ook van belang als medewerker goed op de hoogte te zijn van alle veranderingen in de dienstverlening van de bieb. Als eerste kwamen Raamsdonksveer en Oosterhout met de Theek Away, later sloten Dongen en Made aan en als laatste werden Rijen en Baarle-Nassau toegevoegd. Het was zo fijn mensen blij te maken met deze service. We merkten echt dat mensen er behoefte aan hadden om weer fysiek een boek vast te kunnen houden. In de laatste weken ging het natuurlijk over de heropening van de bibliotheek. Erg fijn om te mogen melden dat we eindelijk weer open mogen, uiteraard met naleving van alle RIVM richtlijnen, maar toch, we zijn er weer!

image