Klantverhalen


We doen als bibliotheek natuurlijk altijd ons best om onze klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Benieuwd wat onze bezoekers te zeggen hebben over Theek 5?

MOEDER EN DOCHTER

Moeder (40) en dochter (10) over de kindercolleges die we organiseren in Gilze: “Oh wat fijn zeg, hier ben ik nou al zolang naar op zoek. Mijn dochter moest straks kiezen naar welke middelbare school en welke richting ze gaat maar ze kent alleen de beroepen van mij en haar vader en misschien wat ooms en tantes. Maar ja, ze moeten al zo vroeg kiezen. Ze hebben geen idee wat er te doen is in de wereld. Wij gaan iedere maand komen hoor!”


MOEDER (30 UIT DUITSLAND) OP CONSULTATIEBUREAU

“Wat leuk dat ik een boekje van jullie krijg met meerdere talen erin. Ik wil mijn kindje natuurlijk meertalig opvoeden en het is soms zo zoeken naar goede boekjes. Fijn dat er bij jullie aandacht voor is.”

OPGELUCHT

De vrouw is rond de zeventig. Ze loopt kordaat op de balie af waar ik achter sta. Ze gooit haar lenerspasje geëmotioneerd met een zwieper op de balie. “Ik heb er schoon genoeg van”, zegt ze. “Ik moet van alles en ik kan het niet meer en ik wil het niet meer.” Ik laat haar rustig uitpraten en vraag waar ik haar mee kan helpen. Ze kalmeert een beetje. Haar man is een paar maanden geleden overleden en die regelde alles voor haar. Ook de bibliotheekzaken. Hij reserveerde boeken en verlengde ze online. Ze weet de inlogcode niet en zegt dat ze de grip op dingen kwijt raakt. Ik stel haar gerust. Ze kan altijd telefonisch verlengen of reserveren. Geen probleem. We kunnen ook dingen aan de balie regelen. Ik bied haar een kopje koffie aan. Gerustgesteld pakt ze haar pasje van de balie en loopt met me mee naar de koffiehoek. Een kwartier later heb ik alles voor haar kunnen regelen. Inloggen wil ze niet meer. Maar dat hoeft ook niet.

ROOS BLOEM

Roos Bloem (65+) is al meer dan tien jaar lid van de Bibliotheek in Baarle en komt graag en regelmatig in de bieb. Ze houdt van een praatje, een lekker kopje koffie en leest de tijdschriften. Dat is een pluspunt in de bieb in Baarle vindt ze. “Hier kun je echt even tot rust komen en op je gemak een tijdschrift lezen. Een bakje koffie erbij maakt het extra leuk. Het personeel is altijd even klantvriendelijk en heeft altijd tijd om even een praatje te maken. Ze informeren ook écht hoe het met je gaat. Dat maakt het contact ook persoonlijk.”

VAKANTIEGANGERS

Twee meisjes komen onder de leiding van een man en vrouw de bieb binnen. “Onze kleinkinderen komen een weekje bij ons logeren”, zegt de man. “En we zoeken boekjes voor ze”, vult de vrouw aan. “Voorleesboekjes en boekjes die ze zelf kunnen lezen.” De meisjes blijken al goed te kunnen lezen en ik breng ze naar de A-kast. Opa en oma zoeken een voorleesboek uit dat gaat over de vakantie. “Wij hebben onze eigen kinderen elke week altijd naar de bieb meegenomen”, zegt de man. Hij wijst naar de meisjes. “En nu brengen we dat over op onze prachtige kleinkinderen.”


BS DE VIJF EIKEN

“Wij, BS de Vijf Eiken, zijn erg tevreden over de diensten van Theek 5. Naast de leesbevorderingsprojecten, maken wij ook gebruik van andere diensten van Theek, zoals bijvoorbeeld workshops, schrijversbezoeken en mediawijsheid. De workshops zijn altijd erg interessant. Materialen worden tijdig geleverd en zijn compleet. Er wordt vaak van tevoren al overlegd over onze wensen en manieren van invulling. Jaarlijks krijgen we bezoek van een adviseur die met ons de projecten doorneemt en ons adviseert op het gebied van leesbevordering, maar ook bijvoorbeeld advies geeft over de invulling/aankleding van onze eigen schoolbieb. De manier van communiceren is open, prettig en er wordt snel gereageerd. Bij eventuele problemen wordt er altijd meegedacht aan een passende oplossing. Fijn om zulke ‘buren’ naast je school te hebben!”

KIND (8 JAAR) TIJDENS GROEPSBEZOEK MET GROEP 6

“Als ik vanmiddag weer terugkom naar de bibliotheek met mama, mag ik dan dit zoekspel op de Ipad nog een keer spelen? Ik vond het zo leuk!”


JONGEMAN VOOR STUDIE

Dinsdagmiddag kwam die ene grote jongeman binnen, die toen we pas geopend waren kwam studeren voor zijn master. Even mee gepraat, was ondertussen afgestudeerd en had werk, en kwam nog even sfeer proeven, want hij had hier altijd zo fijn gestudeerd. Leuk toch?

YVONNE JANSEN

Yvonne Jansen (73 jaar) is al heel lang een trouw lid en komt elke vrijdag nieuwe grootletter-boeken halen om te lezen. Linea recta gaat zij in haar elektrische rolstoel richting de medewerkersbalie. Zij heeft alle boeken uit de grootletter-boekenkast namelijk al gelezen. De nieuwste houden Anne-Marie en Jessica altijd voor haar apart bij de balie. Yvonne uit haar dankbaarheid voor de grote service altijd uitgebreid in de Bibliotheek. “Jullie zijn ook zo goed voor mij!”, roept zij dan enthousiast uit.

TAALVRIJWILLIGER DIGI-TAALHUIS

“Als regelmatige bezoeker van Theek 5 in Made kwam ik al weer enkele jaren geleden aldaar in contact met het Digi-Taalhuis. Tijdens mijn studie Spaans heb ik zelf gemerkt in Spanje hoe fijn het is de taal van het land te spreken, de mensen te begrijpen en zo deel uit te kunnen maken van een cultuur. Die ervaring wil ik mijn taalmaatjes ook geven. Is het gemakkelijk? Nee, want wat is die Nederlandse taal complex. Is het zinvol? Ja, vooral als je merkt dat je taalmaatje stapje voor stapje vooruit gaat. Is het alleen “taal” of ook “maatje”? Door open te staan voor elkaar en ieders cultuur ontstaat een waardevolle samenwerking en verstandhouding. Het gaat verder dan alleen taal leren, het gaat om samen naar een doel te werken en iemand zich thuis te laten voelen in Nederland. Het geeft mij voldoening, dat ik hier een bijdrage aan kan leveren.”

DIGI-TAALHUIS: TAALVRIJWILLIGER PRAATPUNT

“Het Praatpunt is voor mij de plek waar mensen binnen kunnen komen zonder dat ze een drempel over moeten. Het is altijd goed dat ze er zijn.”


PIM VAN ZUILEN

“Ontzettend behulpzaam personeel. Veel kennis over de systemen (ook digitale toepassingen). Veel aan gehad bij de zoektocht naar leuke boekjes voor mijn kinderen. Die zijn inmiddels flink aan het lezen geslagen. Heel erg bedankt!”

YULIA

Yulia is een Indonesische jonge vrouw die zeker elke maand boeken komt halen om beter Nederlands mee te leren. Yulia voelt zich op haar gemak in de bibliotheek in Baarle-Nassau. “De mevrouwen uit de bibliotheek helpen mij altijd rustig en goed met het zoeken naar goede boeken. Als we niet precies kunnen vinden wat ik zoek, reserveren zij het voor mij. Ik ben erg blij dat ik in de bibliotheek terecht kan.”

Heb je zelf een vraag, klacht of compliment voor Theek 5?

Mail naar info@theek5.nl of bel naar (085) 744 10 52