Informatiepunt Digitale Overheid

Samen werken aan digitaal vaardige burgers

Bibliotheken en publieke dienstverleners slaan de handen ineen om burgers dicht bij huis te ondersteunen in de digitale dienstverlening van de overheid.

Steeds meer overheidszaken moeten digitaal geregeld worden. De blauwe envelop verdwijnt en ook loketten van uitvoerings­organisaties zijn er steeds minder. Toch is het niet voor iedereen even vanzelfsprekend om deze zaken online te regelen. Soms is het lastig om zo’n overstap te maken. De overheid vindt dat de menselijke maat moet terugkomen in de dienstverlening en ziet hier een rol voor bibliotheken door in veel bibliotheken een Informatiepunt Digitale Overheid te openen.

Hulp bij overheidszaken

Het Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek helpt je op weg met vragen en verwijst je waar nodig door naar lokale maatschappelijke organisaties. Je kunt er terecht voor vragen en informatie over DigiD, belastingen en toeslagen, AOW, werk en uitkering, de nieuwe donorwet, inburgering, rijbewijs, zorg, studie­financiering en verkeers­boetes. Met bijvoorbeeld lezingen, spreekuren en cursussen proberen we ervoor te zorgen dat iedereen deze zaken voortaan makkelijk zelf kan regelen.

Waar vind ik een Informatiepunt Digitale Overheid?

Onze deskundige medewerkers staan voor je klaar. Wij hebben op dit moment Informatiepunten bij Theek 5 Dongen, Oosterhout, Rijen en Baarle/Nassau-Baarle/Hertog. Je hoeft geen afspraak te maken en bent welkom tijdens de openingstijden van de bibliotheek. In het najaar van 2021 openen ook Informatiepunten bij Theek 5 Raamsdonksveer en Made.

Bekijk wat het Informatiepunt Digitale Overheid voor jou kan betekenen.

image